یا صاحبَ کُلّ نجوی...


«اللّهم صَلّ على فاطمة وَ أبیها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَالسِرّ المُستودَعِ فیها بِعَددِ ما أحاطَ بِه عِلمُک.»

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است

یاصاحب کلّ نجوی...

"فسبّح بحمد ربّک واستغفرهُ انّه کان توّابا...."

"پس پروردگارت را به حمد تسبیح کن وازاوطلب استغفار کن ،هماناکه او بسیار توبه پذیر است...."


در سوره مبارکه نصرخداوند برای برقراری جریان حرکت به سوی حق وداخل شدن در دین خدا دستورالعمل هایی را مطرح کرده است واز آنجاکه حمدوتسبیح دوبال استغفار هستند وجودآنها برای چنین جریانی لازم وضروری است.....

حمد به معنی ستایش درمقابل کارزیبایی است که از روی اختیار انجام شده است واز آنجاکه فقط خداوند است که کارهایش ازروی اختیار محض خودش انجام می دهد وانسانها از جانب خداوندبه طور اعتباری دارای قدرت اختیار می شوند پس حمد فقط مخصوص خداوند است....

در آنصورت باید بدانیم به میزانی که انسان چشم زیبا بین داشته باشه تا زیبایی ها وحقایقی را که خداوند در عالم خلق کرده درک کند ،به مقام "حامدون" نزدیکتر می شود....

م. هاشمی
۱۶ اسفند ۹۲ ، ۲۳:۳۸ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

یا صاحب کلّ نجوی...


"قل أعوذ بربّ الناس...."

"بگو پناه می برم به رب ناس...


در سوره مبارکه ناس بار دیگر لزوم پناهندگی به رب وابراز این پناهندگی بیان شده است واین بار سه صفت مالکیت ،ربوبیت ،والوهیت خداوند به عنوان پناهگاه مطرح گردیده است...

که افراد برای پناه بردن از شر "وسواس خناس"باید از این پناهگاه مدد جویند...

وسوسه ایی که در وجود انسان شکل میگیرد ،موجب تأخیر،سستی ویا عدم انجام کار خیر می گرددو پناه خواستن از رب ،مالک واله مردم برای گریز از تبدیل یک یقین به شک وتسریع در انجام یک کارخیراست ...

واین پناه خواستن به معنی تلاش برای قرار گرفتن در معرض ربوبیت ،مالکیت والوهیت خداوند است ....

م. هاشمی
۱۶ اسفند ۹۲ ، ۱۹:۳۱ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

یا صاحب کلّ نجوی....


"قل أعوذ بربّ الفلق...."

بگو پناه می برم به رب فلق...


در مسیر حرکت آدمی به سمت کمال، خداوند ازوجود سه شر مهم خبرمیدهد:غاسق اذا وقب،نفاثات فی العقد،حاسد اذا حسد...

در این سوره مبارکه پروردگار جهانیان فرمان داده از این شرور باید به رب فلق پناه برد،وفلق همان نشانه است ...از این رو میتوان گفت یکی از عللی که خداوند در این پناه بردن ،بعد از رب ،کلمه فلق را به کاربرده به معنی لزوم توجه به این نشانه ها در امر پناهندگی به ربوبیت خداوند است بنابراین بادیدن هرگونه نشانه ی کوچکی از وجود این شرور ،در فرد ویا صاحت جامعه لارم است که به صفت ربوبیت خداوند پناه برد واز آنجایی که خیر وشر بودن پدیده ها به نحوه انتخاب وبرخورد انسان با آنها بستگی دارد دیدن این نشانه ها که به ظاهر شرمطلق به نظر می رسد(در حالی که اینگونه نیست) وپناه بردن از آنها به رب فلق ، به نحوی سبب برخورداری از خیر می گردد...

م. هاشمی
۱۶ اسفند ۹۲ ، ۱۹:۰۵ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

یا صاحب کلّ نجوی...
 

"وما یُدریکَ لَعلّه یَزَّکّی..."
وتو چه می دانی شاید او پاکی جوید...

 

با کمی تأمل در سوره مبارکه عبس و باتوجه به آیات "وأمّا من جاءک یسعی"هو یخشی" درمیابیم که میزان میل انسانها به تزکیه به اندازه سعی وخشیت آنها بستگی دارد ...شایان ذکراست ارتباط میان آیه "وأمّا السّائل فلا تنهر"ازسوره مبارکه ضحی باآیات ابتدایی این سوره دورازنظر نمی باشدکه در آن صورت میتوان چنین نتیجه گرفت که یکی از ویژگیهای مورد توجه شخص سائل ،داشتن سعی وخشیت برای رسیدن به مقصوداست...

 

در آیات بعدی این سوره خداوند ویژگی هایی همچون "صحف مکرّمة" و"مرفوعة مطهرة"برای توصیف قرآن کریم که تذکره ای برای همه انسانهاست ،بیان نموده است.شاید بتوان گفت ویژگی های یادشده علاوه براین مربوط به قلب وصحیفه پاک انسانهای خواهان هدایت همچون ائمه اطهار می باشد که بدنبال بهره مندی ازآیات الهی میتوان عباراتی همچون "صحف مکرّمة "را به قلب آن پاکان نیز نسبت داد....

 

آیات 19 تا32 اشاره به خلقت انسان ازنطفه ای ناچیزدارد که خداوند راه خروج او،از نقص به سمت کمال را برایش آسان گردانیده،باتوجه به مثال های بعد که درمورد بارش باران وروییدن انواع مختلف میوه ها وگیاهان است شاید بتوان گفت اشاره به این موضوع دارد که همان نطفه های ناچیز ، همچون دانه هایی درون زمین هستند و هنگامی که در معرض تابش نور هدایت وباران رحمت خداوند قرار میگیرند ،به سمت کمال سوق می یابند ....ودر آن صورت تبدیل شدن  هرکدام ازاین دانه ها به انواع مختلف ورنگارنگ نعمت ها نشان از بالقوه بودن استعدادهای مختلف در وجود آدمی وتوانایی بالفعل شدن آن ها دارد...

 

لازم به ذکر است به کار بردن فعل "نظر"درآیه "فلینظر الإنسان إلی طعامه" که به معنی نگاه کردن همراه با تعمق وتحقیق است ،نشان دهنده اهمیت ونقش پررنگ طعام (هرگونه ورودی مادی ومعنوی) در طی کردن مراحل رشد وکمال است....

 

م. هاشمی
۰۳ اسفند ۹۲ ، ۲۰:۴۱ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر