یا صاحبَ کُلّ نجوی...


«اللّهم صَلّ على فاطمة وَ أبیها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَالسِرّ المُستودَعِ فیها بِعَددِ ما أحاطَ بِه عِلمُک.»

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

یا صاحب کلّ نجوی....

 

"والُضُّحی ...واللّیلِ اذا سَجی ....ماوَدّعکَ ربُّکَ وَما قلی...."

سوگند به روز روشن.وسوگند به شب هنگامی که آرام می گیرد.خدا تورا رها نکرده است ومورد بغض خود قرار نداده است..."

 

در سوره مبارکه ضحی خداوند به روشنایی روز وهنگامی که همه جا را فرا می گیرد وسپس به شب وتاریکی ای که استقرار می یابد قسم یاد می کند که"ماودعک ربک وماقلی" "خداوند تورا رها نکرده است ومورد بغض خود قرار نداده است "....

 مخاطب این آیه پیامبر اکرم (ص) است .از آنجایی که روشن است ،نزدیکترین وجود به خداوند که وجهی ثابت است ، وجود پیامبر اکرم می باشد پس می توان نتیجه گرفت به تبع نزدیکی پیامبر به خداوند ،ثبوت وعدم تغییر در وجود پیامبر نیز جاری است لذا توجه به ظاهر آیه"ماودعک ربک وماقلی" باتوجه به شأن نزول سوره مبارکه ضحی کمی تأمل وتعجب برانگیز است.....

در مورد شأن  نزول این سوره چنین مطرح شده که در طول زمان حیات پیامبر عده ای از مردم اظهار میداشتند  مدتی است برپیامبر وحی صورت نمی گیرد ولذا ارتباط میان پیامبر وخداوند را قطع شده می دانستند در حالی که چنین نبود وخداوند با وحی این سوره مردم رااز این موضوع مطلع کرد چراکه ازسیاق آیات این سوره مبارکه برمی آید که ارتباط میا ن خداوند ورسول هیچگاه قطع نشده است وپیوسته جاری وساری است(ثبوت وعدم تغییر). اما از آنجایی که مردم خودشان در جستجوی هدایت نیستند ودر واقع نمی توانند این نیاز به سرپرست رادر وجود خود وجدان کنند ،این بهتان را به پیامبر زده اند در حالی که خداوند در این سوره پس از خود، پیامبر را به عنوان ولی وسرپرست ومسئول معرفی نموده است ودر واقع علت بروز ضحی (مسئله وحی)ویا لیل(انقطاع وحی بر پیامبر )رامیزان شاء دیگر افراد جامعه برای دریافت هدایت از پیامبر اکرم معرفی کرده است .....

م. هاشمی
۲۱ فروردين ۹۳ ، ۲۰:۵۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

یاصاحب کلّ نجوی....


"فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره... ومن یعمل مثقال ذرة شراً یره..."

"پس هرکس به اندازه ذره ای  خیر انجام دهد،آن را می بیند وهرکس به اندازه ذره ای شر انجام دهد،آن رامی بیند..."


حدود چهارصد سال پیش ،نابغه قرن ،نیوتون قوانینی را کشف کرد که علم راتکان می داد!

قانون سوم نیوتون:هرعملی عکس العملی دارد....

درحالی که هزار وچهارصد سال پیش خداوند برپیامبرش وحی کرده بود: "فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره ومن یعمل مثقال ذرة شراً یره....." ولی.... زلزله وتکان سخن وحی کجا و....

 

سوره مبارکه زلزال از وقوع زلزله ای عظیم خبر می دهدکه در پی آن،آنچه از ثقل اعمال انسانها در زمین هست،از آن خارج می شود.....

بروز وشدت این زلزله به قدری است که انسان را به تعجب وامی دارد ....و در آن روز  است که به اذن خداوند برزمین وحی  می شود تا اخبارش را تحدیث کند.واین همان روزی ست که انسانها برای رویت اعمالشان پراکنده گشته وگروه گروه خارج می شوند.

به سبب وجود نام"رب" در این آیه می توان گفت که این زلزله وسپس خروج اثقال از زمین ،در مسیر ربوبیت خداوند است....

م. هاشمی
۱۸ فروردين ۹۳ ، ۰۰:۴۵ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

یاصاحب کلّ نجوی....


"ویل لکلّ همزةٍ لمزه...."

"وای بر هرکسی که بسیار عیبجویی کرده ،طعنه می زند..."


با نظر در آیات  این سوره مبارکه ،خواهیم دید که شروع  این سوره با ویل ونفرین شدید به شخصی است که در پی همزو لمز اطرافیان است....

به سبب وجود آیه "یحسب ان ماله اخلده" میتوانیم بگوییم مبنای فکری (باور)چنین شخصی  اعتقاد به خالد بودن خودش ودر واقع حب به دنیاست که منجر به جمع آوری اموال توسط وی می شود ....

چنین فردی که به عیب جویی وهمزولمز دیگران میپردازد،باطن عملش همان حطمه وآتش جهنم است...،در واقع باهمزولمز دیگران در همان حالی که موجب دلشکستگی اطرافیان میشود "التی تطلع علی الافئدة"آتشی را فراهم نموده که ویژگی آن ، شکستن وکاستن از شأنیت شخص همز ولمز کننده ست (حطمه)...

به کار بردن نار الله برای جزای چنین فردی، در واقع  حاکی از آن است که او با هتک حرمت ناموس خداوند (طبق روایت الناس عیال الله..)به محاربه وجنگ با خدا پرداخته و وبرای چنین شخصی قطعا هیچ راه گریزی وجود نخواهد داشت...

م. هاشمی
۱۷ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۲۴ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

 یا صاحب کلّ نجوی....


"أرأیت الذی یکذّب باالدّین...."

"آیا آن کس که دین را تکدیب می کند دیده ای...."


پس از مطالعه سوره مبارکه ماعون، از سیاق آیات به این نتیجه می رسیم که خداوند در این سوره مبارکه  معیار های تکذیب دین را معرفی کرده اند وبا بکار بردن کلمه"أرایت"بردیدن چنین معیارهایی در شخص مکذّب تاکید ویزه دارند....

جامع کلماتی که در این سوره  مبارکه وجود دارد وشامل کذب،دع یتیم ،عدم حض مسکین سهودر نماز وریا ست ،در یک جامعه دینی به نوعی ارتباط تنگاتنگی با ماعون وحداقل های حیات معنوی دارد....

از آنجایی که کذب شامل هرعمل کوچک یا بزرگ ،خفی یا آشکاری میشود که منکر وجود خداوند است،برای برقراری یک جامعه دینی و امام زمانی ،سوق دادن هر عملی (که به کذب نزدیک است) به سمت صدق لازم  وضروری است...

شخص نمازگزار این سوره که شدیدا مورد ویل قرار گرفته  ودچار سهو در نماز است ،با اصلاح عمل  خویش میتواند باور خودش را هم اصلاح کرده واز گرفتاری به کذب به سمت صدق حرکت کند...
م. هاشمی
۱۷ فروردين ۹۳ ، ۰۰:۲۸ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱ نظر